Huvudmeny
inventering-bostad-andrahandsuthyrning

En inventarielista är viktigt och ett tryggande dokument för både uthyrare och hyresgäst då man i efterhand veta vad som fanns, och i vilket skick, när uthyrningen började. Här kan du ladda ned Qasas inventarielista och läsa om vad som är viktigt att tänka på.


Du kanske också är intresserad av att läsa: 

Read this article in English


Många som hyr ut sitt boende, gör detta möblerat. Både för att det är en lättnad att slippa flytta varje gång du vill hyra ut men också för att det är lättare att hitta hyresgäster till en lägenhet klar att bo i. Men för att hålla koll på dina saker – före och efter uthyrning – är det en bra idé att upprätta en inventarielista. Du kommer här få en uppfattning om hur du ska tänka kring din lista samt få tillgång till en utformad mall, allt för att ge dina prylar ett tryggt hem även i din frånvaro!

Inventarielistan

En inventarielista ska som namnet antyder, lista dina inventarier. Saker som lämnas kvar i lägenheten under en uthyrning. Genom att göra en lista och sedan låta hyresgäst granska den, skapas en överenskommelse där hyresgästen erkänner sitt ansvar över uthyrarens saker. Om något på inventarielistan är trasigt när du återvänder, vet ni således vem som är skyldig att ersätta skadorna.

För att inventarielistan ska gälla så måste hyresgästen skriva under. Han eller hon måste med andra ord godkänna att sakerna på listan finns i lägenheten och att de är i det skick listan antyder. När hyresperioden är slut kontrollerar man att allt som står på listan är som uthyraren lämnade det.

Av samma anledning bör eventuella skador som existerar före uthyrningsperioden skrivas ner. På så sätt kan hyresgästen känna sig trygg då denne inte löper risk för att bli oskyldigt anklagad för att ha skadat något. Skriv ner vad ni vet – varumärke, produktionsår, egentligen allt som beskriver saker som lämnas.

Fota, fota, fota…

Qasa rekommenderar att komplementet inventarielistan med fotografier. Ta en kamera och gå lös i din lägenhet. Allt från köksbord till bokhyllan till de små serveringarna eller den där gamla klockan. Då blir det ännu tydligare hur det såg ut innan uthyrningen. Det kan vara en trygghet att ha fotobevis om ni i värsta fall skulle bli oense. Se till att båda får ta del av dessa bilder vid inflytt, maila gärna Qasa och hyresgäst/uthyrare i ett mail så blir det daterat och vi på Qasa kan spara bilderna.

Här hittar du inventarielista för uthyrning i andra hand. Ladda ner den, skriv ut och unna dig en tryggare uthyrning. Uthyrares saker blir säkra och hyresgäst kan känna sig trygg. Som vanligt är det bara att höra av dig till info@qasa.se om du skulle ha några som helst frågor – inga frågor är för dumma och inga svar är allt för komplicerade!

Avslutningsvis

Se på listan som en försäkring som erbjuder dig en ökad trygghet inför uthyrningen. 9 gånger av 10 kommer du inte behöva vifta med listan i efterhand. Men om något skulle vara i dåligt skick när du återvänder, har du allt på det torra om du sitter på en inventarielista med din hyresgästs underskrift.

Guiden för att hyra ut lägenheten

 

Om författaren

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML-taggar och attribut : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Stäng